Η 2η συνάντηση των εταίρων του έργου GEMS πραγματοποιήθηκε από τις 27 έως τις 28 Ιουνίου 2024 στις Βρυξέλλες. Στην συνάντηση συμμετείχαν όλοι οι εταίροι του έργου προκειμένου να συζητήσουν την πρόοδο που έχει επιτευχθεί καθώς και τις μελλοντικές κατευθύνσεις του GEMS.

Κατά την διάρκεια των εργασιών οι οποίες διήρκησαν δύο μέρες, οι εταίροι του έργου παρείχαν λεπτομερή ενημέρωση για την δουλειά τους και τις δραστηριότητές που έχουν υλοποιήσει.  Σημαντικό μέρος της συνάντησης αφιερώθηκε στη συζήτηση των τρεχόντων θεμάτων και προκλήσεων και στον προγραμματισμό των μελλοντικών δραστηριοτήτων.

Τους τελευταίους μήνες, το GEMS έχει πετύχει πολλά κρίσιμα ορόσημα. Πρώτον, κατορθώσαμε να ολοκληρώσουμε με επιτυχία την αξιολόγηση 24 πλατφορμών παιχνιδιών, δημιουργώντας σημαντική γνώση για την παρουσία εξτρεμιστικού περιεχομένου σε διαδικτυακούς χώρους παιχνιδιών όπως το Discord, το 4chan, το Gamer Uprising, το incels.is και το Steam. Αυτή η εκτεταμένη έρευνα οδήγησε στη δημοσίευση μιας πολύ σημαντικής έκθεσης που διερευνά το εξτρεμιστικό περιεχομένου που σχετίζεται με την ακροδεξιά σε δημόσιους χώρους στο διαδικτυακό οικοσύστημα παιχνιδιών. Επικεντρώνεται στις βασικές εξτρεμιστικές αφηγήσεις , στον ρόλο των παιχνιδιών και των φωνών που ασκούν κάποια επιρροή, καθώς και σε τακτικές στρατολόγησης και ριζοσπαστικοποίησης.

Δεύτερον, ολοκληρώσαμε επιτυχώς την χαρτογράφηση φορέων αρμόδιών για την ασφάλεια στις διαδικτυακές πλατφόρμες παιχνιδιών που θα μπορούσαν να αποτελέσουν μέλη του Ευρωπαϊκού Δικτύου κατά του Εξτρεμισμού που σχετίζεται με τα Διαδικτυακά Παιχνίδια (ENgaGE), το οποίο αποτελεί βασικό στοιχείο του έργου GEMS. Η συγκεκριμένη  χαρτογράφησης οδήγησε στην ανάπτυξη μιας βάσης δεδομένων  η οποία συμπεριλαμβάνει όλους τους φορείς και τις δραστηριότητες τους (ENgaGE Stakeholders Database) και στην δημοσίευση μιας έκθεσης το Gaming Stakeholders Mapping Report. Τα πέντε κεφάλαια της συγκεκριμένης έκθεσης είναι δομημένα έτσι ώστε να παρέχουν συγκεκριμένες πληροφορίες σχετικά με βασικούς τομείς της εμπλοκής των διαφορών φορέων στο θέμα της πρόληψης και καταπολέμησης του εξτρεμισμού καθώς και της ανάμειξης τους με την ριζοσπαστικοποίηση στις διαδικτυακές πλατφόρμες παιχνιδιών.

Επιπλέον, έχουμε εργαστεί για να εντοπίσουμε κανονιστικά, ηθικά και νομικά θέματα που μπορεί να προκύψουν στο πλαίσιο της κοινωνικής έρευνας του GEMS, ένα κρίσιμο ζήτημα που σχετίζεται άμεσα με την επιτυχή υλοποίηση της εμπειρικής έρευνας που έχει προγραμματιστεί να υλοποιηθεί τους αμέσως επόμενους μήνες. Σημαντικό μέρος της δουλειάς μας έχει επικεντρωθεί στις αστυνομικές αρχές ως κύριοι ωφελούμενοι και τελικοί χρήστες της γνώσης που θα παραχθεί στο πλαίσιο του GEMS. Ήδη βρίσκεται σε εξέλιξη μια διαδικασία καταγραφής των αναγκών των αστυνομικών αρχών που θα χρησιμοποιηθεί για την ανάπτυξη εκπαιδευτικών εργαλείων για επαγγελματίες πρώτης γραμμής που ασχολούνται με την καταπολέμηση του εξτρεμισμού στις διαδικτυακές πλατφόρμες παιχνιδιών. Τα επιτεύγματα αυτά καταδεικνύουν σημαντική πρόοδο του έργου.

Το ΕΛΙΑΜΕΠ το οποίο είναι επικεφαλής του πακέτου εργασίας 6, εκπροσωπήθηκε στην συνάντηση αυτή από τους Ιωάννη Αρμακόλα και Μπλεντάρ Φετά. Η ερευνητική ομάδα GEMS του ΕΛΙΑΜΕΠ πραγματοποίησε μεταξύ Ιανουαρίου-Μαΐου 2024 χαρτογράφηση φορέων αρμόδιών  για την ασφάλεια των παιχτών στις διαδικτυακές πλατφόρμες παιχνιδιών. Η έρευνα διεξήχθη για να χαρτογραφήσει τις δραστηριότητες πέντε συγκεκριμένων κατηγοριών παιχτών: κρατικούς φορείς, μη κρατικούς φορείς, ακαδημαϊκά ιδρύματα, ευρωπαϊκούς και περιφερειακούς οργανισμούς και φορείς που σχετίζονται με τον κόσμο των παιχνιδιών. Συνολικά, η ερευνητική ομάδα εντόπισε και ανέλυσε τις δραστηριότητες 193 φορέων, μεταξύ των οποίων 68 κρατικούς φορείς, 44 φορείς που συσχετίζονται με τον κόσμο των παιχνιδιών, 45 μη κυβερνητικές οργανώσεις, 20 ευρωπαϊκούς και περιφερειακούς οργανισμούς και 16 ακαδημαϊκά ιδρύματα. Ως μέρος της έρευνάς, η ομάδα διεξήγαγε περισσότερες από 50 τηλεφωνικές διαβουλεύσεις με τους αρμόδιους φορείς προκειμένου να κατανοήσει καλύτερα τη δουλειά τους σε σχέση με την ριζοσπαστικοποίηση στις διαδικτυακές πλατφόρμες παιχνιδιών. Επιπλέον, η ερευνητική ομάδα απέστειλε 193 αιτήματα για πληροφόρηση για να διασφαλίσει την ακρίβεια των συλλεγόμενων δεδομένων και πληροφοριών. Δείτε την μεθοδολογία που ακολουθήθηκε στο παρακάτω γράφημα.

Αποτέλεσμα της συγκεκριμένης χαρτογράφησης είναι το Gaming Stakeholders Mapping Report.  Η έκθεση αποτελείται από πέντε διαφορετικά κεφάλαια, καθένα από τα οποία εστιάζει σε έναν συγκεκριμένο φορέα. Κάθε ένα από τα πέντε κεφάλαια χωρίζεται σε δύο υποκεφάλαια. Το πρώτο υποκεφάλαιο περιγράφει τον ρόλο που διαδραματίζουν οι συγκεκριμένοι φορείς στην διαδικασία της πρόληψης και καταπολέμησης του βίαιού εξτρεμισμού. Ο κύριος στόχος αυτού του υποκεφαλαίου είναι να παρέχει γενικές πληροφορίες σχετικά με τον ρόλο τους στους ήδη υπάρχοντες μηχανισμούς πρόληψης και καταπολέμησης του βίαιού εξτρεμισμού. Το δεύτερο υποκεφάλαιο βάζει στο μικροσκόπιο την ενασχόληση τους με την ριζοσπαστικοποίηση στις διαδικτυακές πλατφόρμες παιχνιδιών.

Μπορείτε να επισκεφθείτε την επίσημη ιστοσελίδα του έργου GEMS (hyperlink please: https://www.projectgems.eu/)  προκειμένου να μάθετε περισσότερα.

Μπορείτε να ακολουθήσετε το GEMS στο Facebook, στο Twitter και στο LinkedIn.